Merawat Berjangkit Mono - Melihat Selepas Limpa anda

Merawat Berjangkit Mono - Melihat Selepas Limpa anda

Apabila merawat mono berjangkit ia adalah penting bahawa anda menjaga baik limpa anda. Limpa anda adalah besar, darah berisi organ di sebelah kiri abdomen anda. Tugasnya adalah untuk menapis darah dan menghasilkan sel-sel darah untuk sistem imun anda.

Dalam kira-kira separuh daripada semua pesakit mono, limpa menjadi besar. Anda mungkin berasa tidak selesa atau sakit di kawasan di bawah tulang rusuk kiri anda. Dalam banyak kes tidak ada rasa sakit. Masalah dengan pembesaran limpa adalah bahawa ia boleh pecah, yang membawa kepada kerugian besar darah dengan kesan-kesan yang boleh membawa maut.

Pecah limpa adalah punca yang paling biasa kematian pada pesakit mono. Mujurlah pecah limpa jarang berlaku, yang berlaku dalam satu atau dua daripada setiap seribu pesakit mono. Kecemasan rawatan hospital dengan pemindahan darah dan rawatan rapi boleh menyelamatkan nyawa.

Apabila merawat mono berjangkit terdapat beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk mengurangkan masalah dengan limpa anda. Pertama sekali, ia adalah penting untuk mengelakkan mengangkat berat badan dan sukan seperti ragbi, bola sepak, gusti, tinju, bola keranjang dan seni mempertahankan diri. Apa-apa sahaja yang meletakkan tekanan pada abdomen seperti urut dalam atau peperiksaan kuat abdomen juga harus dielakkan.

Apabila merawat mono berjangkit adalah penting untuk mengelakkan sembelit kerana ini boleh memberikan tekanan yang tidak wajar pada perut dan limpa. Makan diet yang kaya dengan serat dengan air yang tulen dan minyak semula jadi boleh membantu membuat anda biasa.

Jika anda mempunyai pembesaran limpa maka ada beberapa herba yang baik seperti Milk Thistle dan Akar Merah yang digunakan secara tradisional untuk membersihkan limfa dan mengurangkan pembesaran limpa. Diet imun-merangsang dengan banyak makanan anti-radang seperti halia, kunyit dan minyak ikan dan nutrien seperti zink dan vitamin C juga boleh pergi jauh dalam membantu limpa anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar