Sejarah Alternatif Penjagaan Kesihatan

Sejarah Alternatif Penjagaan Kesihatan

Ramai orang mendengar kata-kata penjagaan kesihatan alternatif, perubatan semula jadi, ubat-ubat herba, dan sebagainya, dan mereka roll mata mereka. Ini bukan satu tindak balas yang baru. Orang-orang ini percaya bahawa perubatan semula jadi adalah "omong kosong" dan tidak boleh bersaing dengan perubatan Barat. Apa yang mungkin tidak diketahui oleh mereka adalah bahawa perubatan semula jadi atau penjagaan kesihatan alternatif telah wujud untuk masa yang sangat lama. Ia mempunyai sejarah yang lebih lama dan lebih pelbagai berbanding dengan perubatan Barat, dan ia benar-benar diterima oleh majoriti dunia Timur, dan juga tempat-tempat lain di dunia juga.

Sejarah penjagaan kesihatan alternatif bermula di Timur Tengah dan Mesir, sekitar 5000 tahun SM. Orang-orang di negara-negara dan wilayah mempunyai kaedah khusus mereka penyembuhan sakit atau cedera mereka, dan mereka mempunyai banyak penyelesaian untuk penyakit sehari-hari biasa, dan juga orang yang boleh diperhatikan jangka panjang. Kaedah-kaedah ini telah diturunkan dari ubat lelaki / wanita ke depan, dan dari generasi ke generasi, doktor masa mengasah kemahiran penyembuhan mereka dan menjadi aset yang besar kepada rakyat mereka.

Ke timur, ahli sains dan ahli sejarah mendapati bahawa kedua-dua India dan China mempunyai amalan perubatan yang juga 4000-5000 tahun SM. Di India, prinsip penyembuhan yang telah diluluskan melalui generasi, iaitu amulters, dan perubatan Ayurvedic masih diamalkan hari ini, dan kini telah menjangkau di luar India. Ini bukan sahaja satu bukti kepada kuasa tradisi lisan dan warisan yang besar, tetapi ia juga adalah bukti bahawa ubat-ubatan ini semula jadi melakukan kerja, kerana mereka kekal begitu lama dan masih digalakkan.

Di China, konsep-kira, yin dan yang, Chi, lima elemen, keharmonian emosi dan semangat adalah konsep yang masih dilihat hari ini. Bukan sahaja ramai orang di China masih ikut teori dan prinsip, tetapi hampir mana-mana tempat di dunia di mana anda mendapati penduduk Cina, anda mencari herba Cina atau bomoh, atau pengamal akupunktur. Taoisme juga masih ubat alternatif yang paling popular yang diamalkan hari ini. Apa yang menarik, bagaimanapun, adalah bahawa lebih daripada remedi Inidan, ubat Cina telah menghulurkan kepada masyarakat lain, dan sebahagian daripada amalan telah pun mendapat pengiktirafan oleh doktor Barat.

Datang ke dalam dunia Barat, Eropah juga mempunyai sejarah perubatan semula jadi yang berusia sekitar 2000 tahun. Golongan miskin di Eropah mendapati ubat-ubat herba untuk membantu mereka yang sakit. Mereka juga pengamal naturopati dan hidroterapi, walaupun hidroterapi atau terapi air adalah sesuatu yang boleh dikesan kembali ke Rom purba. Walaupun AS mempunyai sejarah perubatan semula jadi, digunakan secara meluas pada zaman jajahan pertama di mana penyembuhan ditinggalkan terutamanya kepada isteri, yang di kemudian hari telah ditindas sebagai ahli sihir.

Walaupun ramai yang ragu-ragu, penjagaan kesihatan alternatif masih mempunyai tempat dalam dunia hari ini. Dua puluh lima peratus daripada doktor Scotland berkelayakan dalam homeopati, dan Amerika Syarikat membuka pintunya kepada tradisi Timur. Radikal kerana ia berbunyi, ada sebenarnya tiada apa yang lebih semula jadi. Lagipun, seluruh dunia telah mengamalkan cara ini penyembuhan untuk beribu-ribu tahun!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar